A székelyek őstörténetéről

A Budapesti Székely Kör vendége volt Bátonyi Pál ny. ezredes hadtörténész 2014. március 5-én, aki a Székely őstörténet II. és kapcsolódó kérdései címmel tartott előadást Budapesten, az Aranytíz Kultúrház Székelykör klubtermében. Alábbiakban az előadás rövidített változatát közöljük.

Frigyesy Ágnes felvételeivel

Bátonyi Pál
A székelyek őstörténete

Bátonyi Pál hadtörténész„Kutatásaim alapján röviden ismertetem a székelyek őstörténetét. Ennek bővebb kifejtése elhangzott Budapesten az ELTE-n, a Magyar Őstörténeti Munkaközösség Egyesület szervezésében, majd a Budapesti Székely Kör rendezésében.

Az őseurópai népesség már 40 ezer éve megjelent vidékünkön, de mintegy 20 ezer éve jelentős létszámban települt be a Kárpát-medencébe, ennek a népességnek - genetikai felmérések szerint – a mai magyar népességben mintegy 80%-ban vannak a leszármazottai. Az őslakosságot (székek, palócok, csángók) az újabb népcsoportok keletről (szkíták, szarmaták), nyugatról (germán törzsek) és délről (rómaiak) a Kárpát-medence északi területei és a Balti-tenger, illetve a Berlin nyugat, valamint Varsó kelet közötti területre szorították. Ennek a területnek a nyugati részein alakult ki a szék népesség, akikre a ma is ismert szavak alapján (szék, szekrény, szekerce, szekér, székhely) jellemző egy lovas, fával foglalkozó, fuvarozó és központi településeket létrehozó életmód. Az őseurópai népesség a rövid ideig fennállt Kárpát-medencei központú hun birodalom fennhatósága alatt is létezett. 567-ben az avarokkal délebbre vonultak az őslakosság csoportjai. A szék népesség többsége a mai Csehország, Ausztria, Nyugat-Szlovákia és Nyugat-Dunántúl területére települt. Az avarok a szék népesség egy részét a határaik mentén letelepítették és székes néven hívták őket. Ilyen települések, folyóvíz nevek vannak a mai Burgenland, Máramaros és Nagyszeben vidékén is. Az avarok két vezető népessége (avarok és kónyok) közötti területre is telepítettek székes lakosságot, vagyis a Közép-Dunántúlra (Székesfehérvár és a Székes patak Ácsnál).

Már Orbán Balázs „A SZÉKELYFÖLD” című könyvében leírja a székelyek 6 nemét és a nemenként 4 ágát. A nemek és ágak rendszere a székelyek katonai szervezettségével függ össze. Balás Gábor: A székelyek nyomában című művében a nemek és ágak rendszerét így sorolja fel:

ÖRLŐ MEGGYES ADORJÁN ÁBRÁN JENŐ HALOM
Szovát Dudor Vaja Új Boroszló Halond
Bod Kürt Telegd Karácson Balási Náznán
Seprőd Gyáros Vácmán Gyerő Új Péter
Ecken Meggyes Poson Nagy Szomorú György

Bátonyi Pál hadtörténészBodor György: A székely nemzetségi szervezet című munkájában rámutat arra, hogy az Örlőc és Meggyes, illetve a Jenő és Halom nemek alkották a szárnyakat, míg az Adorján és Ábrán nemek a középet képezték a hadrendben.

Véleményem szerint az Adorján és Ábrán nemeknek döntő jelentőségük volt a székely népesség és katonaság kialakításában. Ábrán, vagy keresztény nevén Ábrahám kagán-királyként 805-től uralkodott a Kárpát-medencében. A szentként is tisztelt uralkodó őseurópai neve Aba volt. Adorján néven nem maradt fenn uralkodó neve, de tudjuk, hogy a székely mondák szerint Csaba királyfi fontos katonai szerepet játszott, majd a görög (bizánci) területre távozott. Valószínűsíthető, hogy Csaba és Adorján azonos személy, aki Ábrahám király fia volt.

Kutatásaim szerint a székelyek az őseurópai szék - a mai magyar nyelv korabeli elődjét beszélő - népességből származnak. Egész Kárpát-medencében megtaláljuk a szék, székes neveket.  A kónyok (fehér hunok) a Kárpát-medence nyugati területének védelmében katonailag megszervezték a szék népesség egy részét Nagy Károly frank uralkodó hódításai ellen. Az Ecken, Poson, Náznán ág nevek bizonyítják, hogy kónyok (nemzeti jelzőjük az „n” és „ny” végződés) is bekerültek a székely hadrendbe. Az avar népességből (nemzeti jelzőjük az „s” végződés) is csatlakoztak a székelyekhez (Meggyes, Gyáros).

A 805. szeptember 21-én a Fisha folyónál római katolikussá keresztelt Ábrahám (kóny neve Ábrán, szék neve Aba) kagán-király (Szent Ábrahám) és fia Adorján (kóny neve Odurjan, szék neve Csaba) királyfi szervezte meg a székely hadat a Kárpát-medence nyugati területein.

Az Aba mai jelentése „nagy”, a Csabáé „szeretett nagy”. Az őseurópaiak szeretett hangzói (és a mai magyarban is) a „c” és „cs”, amely megtalálható a becézésben a keresztneveknél (Ica, Julcsi), de az állatok nevénél (boci, csacsi), vagy jellemzéseknél (pici, kicsi). Ebben az időszakban már az őskeresztény vallás lett a székelyeknél a jellemző. Ábrahám után másik fia Izsák (kóny neve Kolon, szék neve Kolba) lett az uralkodó.

A 850-es években Baton (mai kiejtése Bátony) Vata király (keresztény neve Sirák, szeretet hangzósan Vác, Vacs) a középső hadat kiegészítette (Vácmán ág) - a Balaton nyugati partjainál létrehozott, de azóta elpusztult Vácány településnél - az Adorján nem egy részének távozása miatt.

A Kárpát-medencei népesség a magyarokkal a vérszerződés keretében egyesült. A magyar Árpád, Előd, Ond és Kond (a magyarok nemzeti jelzője a „d”) és az avar Tas, az őseurópai Huba (Gubacs) és a kóny Töhötöm (Tétény) alkották a katonai szövetséget.  A székelyek többsége ekkor a Kárpát-medence nyugati végein települt, de a telegdi székelyek már a keleti végeken fogadták a betelepülőket, amit a székelyneveken kívül Bükkábrány, Nyírábrány is valószínűsít.

A magyar uralkodók is pótolták a veszteségeket a székely hadakban (Jenő nem és Kürt ág). A magyar uralkodók közül Aba Sámuel és I. (szent) Endre (András) biztosította a katolikus és ortodox keresztény vallás mellett az őskeresztény vallás szabad gyakorlását is. Az őskeresztény vallást különösen Péter és I. Béla királyok üldözték. Az üldöztetések elleni lázadásokat nevezték a római katolikusok pogánylázadásnak. A székelyek őskeresztény (Ószövetségi) neveiket a mai napig is használják vezeték és keresztnévként egyaránt (Ábrahám, Izsák, Sirák, Illés, Mózes, Ábel, Sámuel, Salamon). Az őskeresztény vallás maradványa a szombatosok (Nagyszombat, Szombathely) felekezete is. A székelyek vallásosságának ősi jellemzője egy női szent tisztelete (Nagyboldogasszony, Baba Mária).

A kutatások szerint I. (szent) László király uralkodása alatt telepítették át Erdélybe a székely katonaság első csoportjait (a telegdi székelyeket). Ennek oka lehetett a keletről és délről jövő támadások elhárítása is. A nyugati székelyek áttelepítése is hamarosan megtörtént és a tatárjárás idején már ott tevékenykedtek.

A székely népesség egy katonai demokrácia keretében élt. Jellemző volt a tízes katonai rendszer az élet minden területén (hasonlóan, mint a hunoknál). A székely társadalom vezetése azonban sajátos demokráciát mutat. A bíró, illetve a hadnagy (a két legfontosabb vezető) tisztségét évente váltották a nemek és ágak állandó sorrendje szerint, így mindegyik szervezet képviselője 24 évenként került a vezető beosztásokba. Ez a vezetési forma biztosította a székely autonómia fennmaradását és segítségével ez a zárt rendszer meg tudta őrizni önazonosságát, ugyanakkor nem volt agresszív, terjeszkedő ez az életforma. A nemzetgyűlés intézménye és a székelyeknek a magyartól eltérő jogrendszere is segítette önrendelkezésük megőrzését.

Az írásos emlékek közül elsőnek az 1116. évi Olsava menti magyar-cseh harcok során említik a besenyő és székely elővéd csapatokat „SYCULI VILISSIMI”, majd az 1146. évi magyar-bajor harcoknál besenyő és székely elővéd „SICULI VILISSIMI” harcait említik. A szik és szék szavak azonosságát bizonyítja, hogy a Kolozs megyei Szék települést a helyiek ma is Sziknek ejtik. A székelyek elvonulása után a besenyő vezetők lettek a Kárpát-medence nyugati területének vezetői (Kanizsai, Osli, Ostffy, Csóron-Csornai családok).  1282 körül Kézai Simon említi, hogy a vlachokkal együtt a határvidék hegyei között kaptak helyet a székelyek.

A székelyek három nemzetsége „SICULI TRIUM GENERUM”, véleményem szerint azt jelenti, hogy a székelység az őseurópai, a kóny és az avar népességből alakult, de az őseurópai szék népesség volt a meghatározó többség, valamint a mintegy 250 éve a többiek által ismert nyelvük (ami a mai magyar elődje) volt megalakulásuk óta a beszélt nyelv, amihez alkalmazták a rovásírásukat is.”

Szekeres Sándor - EKOSZ-elnök
Szekeres Sándor, az Erdélyi Körök Országos Szövetsége (EKOSZ) elnöke

Hallgatóság
A hallgatóság

Ferencz Vilmos, a Székely Kör elnöke
Ferencz Vilmos, a Budapesti Székely Kör elnöke

Ferencz Vilmos, a Székely Kör elnöke
Ferencz Vilmos, a Budapesti Székely Kör elnöke

Közzététel: 2014. március 20.

Budapesti Székely Kör